Hakuna Matata! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Peter Jan Meulen - WaarBenJij.nu Hakuna Matata! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Peter Jan Meulen - WaarBenJij.nu

Hakuna Matata!

Blijf op de hoogte en volg Peter Jan

12 Juli 2013 | Tanzania, Zanzibar

Hakuna Matata (Be free)!

Nou moet ik zeggen dat ik mij hier op persoonlijk gebied niet 'Free' voel...
Al met al houd het hierin wees vrij. Wat nu niet kan doen we morgen haha

Goh nu is de twee de week alweer bijna om wat vliegt de tijd.
Het huis is inmiddels aardig vol geraakt met 3 Australische, 2 Nederlandse en 1 Belgische vrijwilliger er bij.

Ook deze week ben ik de hele week druk geweest met de school (The Mountain of Hill) Ook na school. Dit om dat ik naast het lesgeven aan de kinderen ook bezig ben met het uitwisselen van ervaringen. Dat is het leuke nu ik geef les aan de kinderen maar ook aan de Leerkrachten daar.

Stukje geschiendenis van de school:

The Mountain of hill is sinds juli 2012 een school. De school bestaat dus nog maar een jaar en staat in de kinderschoenen.

Dit is dus ook de reden dat ik ervaringen uitwissel met hen.

Gister (donderdag 11/07/13) heb ik voor het eerst de leerkrachten lesgegeven. Deze week heb ik verschillende leerkrachten geobserveerd. Ik heb ze als begin van mijn les een feedback gegeven.
Met de leerkrachten heb ik gesproken over het straffen van de kinderen (zoals jullie waarschijnlijk weten word er in Afrika geslagen als straf)
Ik heb ze twee vragen voorgelegd:
1. Waarom slaan jullie de kinderen?
2. Denken jullie dat het echt werkt?

Geen enkele leerkracht kon hierop antwoorden en naarmatel ik deze vragen vaker herhaalde werden de gezichten siper en siper...
Ook vertelen ze niet wat het kind verkeerd deed hoe kan het kind dan de volgende keer het goed doen?!
Geef ze eenm waarschuwing voordat je ze straft. (doen ze ook niet)

Ik heb ze andere straffen voorgelegd:
* Zet ze in de hoek starend naar de muur.
* In de pauze (bijv 30 x) op het blackboard schrijven: Ik mag niet meer..
* Geef ze extra werk. In de break of na school.
En nog wel wat meer dingen..

En nu het leuke: 1 dag later (vrijdag 12/07/13) heb ik al 2 leerkrachten gezien die het straffen van de kids op een andere manier doen! Yeey, dit vind ik leuk!!

Suprise!!
Gister en vandaag heb ik mijn cadeau's (met wat hulp van het thuisfrond, Ja jullie!) gegeven. Ik heb de school 2 wereldkaarten, extra stoelen gegeven (dit na mijn les donderdag) en vrijdag hebben we de school muur versierd met handafdrukken.

Foto's: Ik hoop dat ze volgen maar op dit moment is het indernet te traag om ze te uploaden..

Hakuna Matata!!
Peter Jan (en een dikke kus vanuit het zonnige, warme Zanzibar)

  • 14 Juli 2013 - 21:29

    Bouwe:

    Harre die PJ,

    Zo te horen vermaak jij je goed daar op Zanzibar. Wat goed dat je de leerkrachten daar ondersteund met lesgeven. Ik ben best wel een beetje trots op je dat allemaal doet en ook nog resultaat boekt, super man. Hier in de mooiste stad van Nederland gaat alles zijn gangetje. Het weer is ook hier prima we kunnen lekker buiten zitten in de zon. Gisteravond zijn we nog het wad op geweest tussen Lauwersoog en Schiermonnikoog. Onder begeleiding van een gids hebben we daar 2 uren gewandeld. Vandaag zijn we met de familie Bruinsma naar mijn zus in Delfzijl geweest leuk daar ook weer eens te zijn. En morgen weer aan het werk bij circus Horjus. Nog veel plezier en wijsheid op het mooie Zanzibar.
    Groetjes van Ria & Bouwe.

  • 20 Juli 2013 - 18:05

    Iris:

    Hee Peter!
    Bedankt voor je reactie op mijn blog. Inmiddels ben ik meer gewend dan ik dacht, zo'n gek idee.
    Super om jouw reisverhaal te lezen!! Fijn dat je ook echt al resultaat ziet van jouw adviezen.
    Leer de leerkrachten ook dat de kinderen nog het meest leren van conplimenten ;) Zodra ze zien dat een ander een compliment krijgt, gaan ze harder hun best doen :)
    Heel veel succes nog verder!
    Groetjes, Iris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter Jan

Actief sinds 04 Mei 2013
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 5571

Voorgaande reizen:

16 Mei 2015 - 20 Juni 2015

Interrail Europe

28 Juni 2013 - 12 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk Zanzibar, Tanzania

Landen bezocht: